Green Elegant Car

Bentley – luksusowe auta z duszą

By | Aktualności | No Comments

Marka Bentley to prawdziwa duma Wielkiej Brytanii. Założone w 1919 roku przez Waltera Bentley’a przedsiębiorstwo Bentley Motors Ltd. stworzyło maszyny, które do dziś powodują szybsze bicie serca koneserów samochodów sportowych i luksusowych.

Ambicją Waltera Owena Bentleya było stworzenie najlepszego na świecie auta wyścigowego. Mimo że stworzone auta zaspokajały tę ambicję, to nie przekładał się on niestety na sukces firmy.

W ten sposób w 1931 roku przedsiębiorstwo Bentleya przejął Rolls-Royce. Mimo finansowego upadku dawnej firmy i przejęcia jej przez nowych właścicieli Bentley pozostał na swoim miejscu i podjął współpracę z nowymi właścicielami. Pozostawał konstruktorem w firmie jeszcze do 1935 roku.

Największe sukcesy marka święciła po II wojnie światowej – pierwszy model wówczas wyprodukowany, słynny Bentley Mark VI, okazał się wielkim sukcesem. Należy pamiętać, że aż do lat 80. Bentley produkował swoje samochody w oparciu o zmodyfikowane podwozie Rolls-Royce’a.

Ciekawostką pozostaje fakt, że było to pierwsze brytyjskie auto z kierownicą po lewej stronie.

Wyścig o jakość

Dążenie do osiągania coraz większych prędkości doprowadziło markę Bentley do stworzenia coupe Bentley R Type. Do stworzenia samochodu użyto sześciocylindrowego silnika o pojemności 4,6 litra, a auto osiągało zawrotną wtedy prędkość 120 mil na godzinę (czyli prawie 200 km/h).

Ważną datą dla marki Bentley są lata 80. – u progu tej dekady firma zaprezentowała luksusowy samochód Bentley Mulsanne, zaś trzy lata później model zaopatrzony w napęd turbo. Samochód stał się niezwykle popularny w środowisku gwiazd.

Do dziś auto przyciąga ludzi ze świata show biznesu – Bentley to marka, na którą zdecydowali się m.in. Robert Downey Jr. czy Jennifer Lopez.

Nie trzeba być wcale celebrytą, by cieszyć się luksusem, jaki daje słynny brytyjski samochód – marzenie pasjonata, które się spełniło.

car

Z przestrzeni powietrznej na drogi: historia BMW w telegraficznym skrócie – część II

By | Aktualności | No Comments

Na pierwszy po wojnie samochód bawarskiego koncernu przyszło czekać aż do 1951 roku – wtedy świat poznał BMW 501. Samochód, podobnie jak 303, posiadał charakterystyczny podwójny wlot powietrza, tzw. nerkę, znaną wszystkim sympatykom luksusowych samochodów.

W latach 1955-1962 BMW produkował mikrosamochód, stworzony na licencji włoskiej firmy ISO, charakterystyczny BMW Isetta był modelem tańszym niż poprzednie luksusowe modele samochodów. Właśnie ten charakterystycznie wyglądający samochód pozwolił firmie przetrwać trudne powojenne czasy.

Powrót na szczyt

W międzyczasie, w 1959 roku, ważyły się losy monachijskiego koncernu – ciągle znajdująca się w trudnej sytuacji finansowej firma miała zostać przejęta przez koncern Daimler-Benz (właściciele słynnej na całym świecie marki Mercedes-Benz). Do przejęcia ostatecznie nie doszło, a BMW już wkrótce, między innymi za sprawą modelu BMW 700 (w 20 sekund osiągającego prędkość 100 km/h, przy maksymalnej 135/h), zaczął piąć się na szczyt branży motoryzacyjnej.

Początek lat 70. to bardzo ważny czas dla marki BMW – właśnie wtedy w zarządzie firmy zasiadł 41-letni wówczas Eberhard von Kuenheim. Pod jego kierownictwem sprzedaż aut wzrosła czterokrotnie, zaś motocykli – trzykrotnie.

BMW Turbo

W 1973 roku, podczas wystawy Frankfurt Motor Show, koncern pokazał światu pierwszy produkowany seryjnie samochód z napędem turbo w Europie – BMW 2002 Turbo.

Ważnym wydarzeniem w historii bawarskiej firmy była współpraca BMW i brytyjskiego Rolls-Royce’a. W 1998 roku BMW zamierzali wykupić firmę, ale ich ofertę przebił Volkswagen – w rezultacie monachijska firma odkupiła Rolls-Royce’a dopiero w 2003 roku.

Dziś trudno wyobrazić sobie świat luksusowych samochodów bez BMW, a nawet trudno wyobrazić sobie świat bez BMW w ogóle.

BMW E30

Z przestrzeni powietrznej na drogi: historia BMW w telegraficznym skrócie – część I

By | Aktualności | No Comments

Niewiele jest firm, które mogą pochwalić się takimi osiągnięciami jak BMW. Niewiele jest też firm, których historia tak często napotykała się na liczne przeszkody i zmienne koleje losu. Koncern znany dziś na całym świecie jako BMW, zaczął swoją działalność w 1916 roku w Monachium, jako Bawarskie Zakłady Lotnicze S.A. – Bayerische Flugzeugwerke AG –BFW.

Założycielami byli: konstruktor samolotów, silników lotniczych i pasjonat lotnictwa Gustaw Otto oraz związany z branżą motoryzacyjną inżynier Karl Rapp.

Zmiana nazwy nastąpiła dopiero w roku następnym – wybór padł na Bayerische Motoren Werke (Bawarska Fabryka Silników), dziś znaną na całym świecie jako BMW.

Pamiątką po lotniczej przeszłości BMW pozostaje charakterystyczne logo, przedstawiające… krąg śmigła w barwach flagi Bawarii.

Początek: BMW 3/15

Na produkcję pierwszego samochodu wyprodukowanego przez BMW przyszło czekać aż do 1928 roku – słynny czterocylindrowy  BMW 3/15, będący licencjonowaną kopią angielskiego Austina Seven, zjechał z taśmy produkcyjnej w roku 1929.

Rok 1933 przyniósł kolejny przełom – BMW wypuszcza pierwszy samochód w całości powstały na własną rękę – BMW 303.

II wojna światowa odcisnęła piętno na BMW – firma straciła fabrykę w Eisenach, która wpadła w ręce Związku Radzieckiego, natomiast fabryka w Monachium została doszczętnie zniszczona.