Z przestrzeni powietrznej na drogi: historia BMW w telegraficznym skrócie – część II

By 10 kwietnia 2016 Aktualności No Comments
car

Na pierwszy po wojnie samochód bawarskiego koncernu przyszło czekać aż do 1951 roku – wtedy świat poznał BMW 501. Samochód, podobnie jak 303, posiadał charakterystyczny podwójny wlot powietrza, tzw. nerkę, znaną wszystkim sympatykom luksusowych samochodów.

W latach 1955-1962 BMW produkował mikrosamochód, stworzony na licencji włoskiej firmy ISO, charakterystyczny BMW Isetta był modelem tańszym niż poprzednie luksusowe modele samochodów. Właśnie ten charakterystycznie wyglądający samochód pozwolił firmie przetrwać trudne powojenne czasy.

Powrót na szczyt

W międzyczasie, w 1959 roku, ważyły się losy monachijskiego koncernu – ciągle znajdująca się w trudnej sytuacji finansowej firma miała zostać przejęta przez koncern Daimler-Benz (właściciele słynnej na całym świecie marki Mercedes-Benz). Do przejęcia ostatecznie nie doszło, a BMW już wkrótce, między innymi za sprawą modelu BMW 700 (w 20 sekund osiągającego prędkość 100 km/h, przy maksymalnej 135/h), zaczął piąć się na szczyt branży motoryzacyjnej.

Początek lat 70. to bardzo ważny czas dla marki BMW – właśnie wtedy w zarządzie firmy zasiadł 41-letni wówczas Eberhard von Kuenheim. Pod jego kierownictwem sprzedaż aut wzrosła czterokrotnie, zaś motocykli – trzykrotnie.

BMW Turbo

W 1973 roku, podczas wystawy Frankfurt Motor Show, koncern pokazał światu pierwszy produkowany seryjnie samochód z napędem turbo w Europie – BMW 2002 Turbo.

Ważnym wydarzeniem w historii bawarskiej firmy była współpraca BMW i brytyjskiego Rolls-Royce’a. W 1998 roku BMW zamierzali wykupić firmę, ale ich ofertę przebił Volkswagen – w rezultacie monachijska firma odkupiła Rolls-Royce’a dopiero w 2003 roku.

Dziś trudno wyobrazić sobie świat luksusowych samochodów bez BMW, a nawet trudno wyobrazić sobie świat bez BMW w ogóle.

Leave a Reply

Your email address will not be published.