Można zaobserwować, że ładowarki samochodów elektrycznych pojawiają się z roku na rok coraz częściej nie tylko na parkingach publicznych, ale również prywatnych. Nie wszyscy jednak wiedzą, jakie są rodzaje stacji ładowania elektrycznych samochodów. Czy ich budowa będzie wymagała specjalnego pozwolenia? Na czym dokładnie polega ładowanie aut elektrycznych?
Co warto wiedzieć o ładowarkach samochodów elektrycznych?
Należy mieć świadomość, że na rynku dostępne są ładowarki wolne (o prądzie zmiennym o mocy poniżej 11 kW AC), średnio szybkie (o prądzie od 11 do 22 kW AC), a także szybkie (o prądzie od ok. 50 kW DC). Koniecznie trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że na rynku coraz częściej będą pojawiały się bardzo szybkie stacje ładowania samochodów elektrycznych o mocy 100 i 300 kW.
Warto zaznaczyć, że przeznaczenie wymienionych wcześniej rodzajów ładowarek samochodów elektrycznych będzie różnił się w zależności od miejsca ich posadowienia. Oznacza to tym samym, że przy hotelach, restauracjach czy miejscach obsługi podróżnych będą przeważnie instalowane stacje charakteryzujące się bardzo dużą mocą. Oczywiście zdecydowanie najbardziej istotnym czynnikiem w tym przypadku będzie czas, a nie cena określonej usługi.
O czym należy pamiętać?
Godny uwagi jest fakt, że wszystkie dostępne na rynku rozwiązania umożliwiają użytkownikowi zastosować różne formy rozliczeń. Oczywiście zdecydowanie najłatwiejsze będzie pobieranie opłat poprzez terminal (obsługuje on bowiem karty płatnicze). Jest on wbudowany w stację ładowania. Można również korzystać do rozliczania z aplikacji mobilnych.
Należy mieć świadomość, że rynek na pewno będzie dążył do ujednolicenia metodologii płatności. Oczywiście nacisk będzie kładziony przede wszystkim na płatność za kWh. Nikogo nie trzeba przekonywać, że jest to najbardziej obiektywna jednostka kupowanego produktu. Sprawdź więcej na: https://wallbox.pl/ladowarki-samochodow-elektrycznych
Warto również wiedzieć, że już od 22 lutego 2018 roku w Polsce obowiązuje bardzo istotna Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Godny uwagi jest fakt, że uporządkowała ona bardzo dużą liczbę kwestii, które są związane z rozwojem infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych.
Należy zaznaczyć, że jedną z nich będzie opcja dokonywania sprzedaży przez operatora (CPO) usługi ładowania EV bez wcześniejszego obowiązku ubiegania się o koncesję umożliwiającą na obrót energią elektryczną. Wspomniana informacja otworzyła drogę bardzo dużej liczby podmiotów do świadczenia omawianych usług. Ponadto pozwolenia nie wymaga już budowa stacji ładowania na terenie prywatnym.